چنانچه گفته شد ازدواج موقت ماهیتا مانند ازدواج دائم است؛ بنابراین در این شکل از ازدواج نیز ازدواج با کسانی که جزء محارم هستند حرام است مانند مادر و خواهر و مادرزن و مادربزرگ و خاله و عمه و برادرزاده و خواهرزاده و خواهر رضاعی و ... همچنین ازدواج با زنهایی که طی سبب خاصی حرام مؤبد می شوند؛ با غیر این زنان می توان ازدواج نمود.
نکته:
- ازدواج با زنان اهل کتاب جائز است، اهل کتاب عبارتند از یهود، نصاری و مجوس؛ و با زنانی که اهل کتاب نیستند (از ادیان دیگر) به هیچ شکل جائز نیست و هیچ راهی ندارد؛
- ازدواج زن مسلمان با مرد اهل کتاب جائز نیست؛
- متعه با زن زناکار جائز ولی مکروه است که در صورت توبه کراهت آن نیز مرتفع می شود؛
- ازدواج طائفتین (شیعه و سنی) جائز است و اشکال ندارد و فرقی میانشان نیست جز این که اهل سنت وجود شهود را لازم دانسته و شیعه لازم نمی داند و در مورد ازدواج موقت اهل سنت آن را جائز نمی دانند و شیعه جائز می داند بنابراین اگر صیغه را طبق مذهب شیعه بخوانند ازدواج صحیح است و اشکال ندارد.